اهدای خون اهدای زندگی، تجلی پیام عاشورا
عاشورا تنها یک روز سوگواری و عزاداری نیست؛ عاشورا مکتبی است که انسان را به مسئولیتپذیری، ایثار، فداکاری و خدمت به همنوع فرا میخواند. پیام جاودانه امام حسین(ع) در بند ظواهر و نمادها خلاصه نمیشود، بلکه در نجات انسانها، احیای ارزشهای انسانی و خدمت به جامعه معنا پیدا میکند. عاشورا، روز ایثار، فداکاری و نجات انسانیت است؛ روزی که امام حسین(ع) و یاران باوفایش با نثار خون خویش، درخت آزادگی و کرامت انسانی را آبیاری کردند و برای همیشه درس مسئولیت، آگاهی و خدمت به انسان را به بشریت آموختند.
از همین رو شایسته است که در روز عاشورا، بهجای راهاندازی کارناوالهای خیابانی، علمکشیهای پرهزینه، تجمعات غیرضروری و حرکتهایی که گاه موجب ایجاد مزاحمت برای سایر شهروندان میشود، به سوی فرهنگی گام برداریم که هم با روح قیام حسینی سازگار باشد و هم آثار ماندگار و سودمند اجتماعی از خود بر جای بگذارد.

چه زیبا خواهد بود اگر «اهدای خون در روز عاشورا» به یک سنت نیکو و یک فرهنگ ماندگار در میان جوامع شیعی و حسینی تبدیل شود. اهدای خون، اهدای زندگی است؛ هدیهای که میتواند بیماری را از مرگ نجات دهد، امید را به خانوادهای بازگرداند و لبخند را بر چهره انسانی نیازمند شکوفا کند.
بیاییم در جامعهای که در آن زندگی میکنیم، بهعنوان شهروندانی مسئول، آگاه و مفید شناخته شویم. بیاییم با عمل خود نشان دهیم که پیروان مکتب عاشورا نه تنها در عزاداری و سوگواری پیشگاماند، بلکه در خدمت به انسانها و مسئولیتهای اجتماعی و شهروندی نیز الگو هستند.

در این میان، مسئولان انجمنها، مراکز فرهنگی، مساجد، حسینیهها، تکیهخانهها و برگزارکنندگان مراسم محرم وظیفهای سنگین بر دوش دارند. آنان نباید از این مسئولیت مهم غفلت ورزند. لازم و ضروری بود که مسئولین و دست اندرکاران انجمن ها و کمونیتی ها با شفاخانهها، بانکهای خون و نهادهای صحی همکاری و هماهنگی میکردند تا در روز عاشورا در برابر مراکز دینی و محافل حسینی، ایستگاههای سیار اهدای خون مستقر گردد و از شرکتکنندگان دعوت شود تا در این حرکت ارزشمند انسانی سهم بگیرند.

این مسئولیت فرهنگی و اجتماعی نباید به حاشیه رانده شود. مدیران مراکز دینی و فرهنگی نباید غفلت ورزند، باید پیشگام این تحول باشند و زمینهای فراهم کنند تا عشق به امام حسین(ع) از قالب شعار فراتر رفته و در عمل به خدمت انسانها تبدیل گردد.
امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری به الگوهای مثبت و مقید نیاز دارد. اهدای خون در روز عاشورا میتواند تصویری روشن، عقلانی و انسانی از فرهنگ حسینی به نمایش بگذارد؛ تصویری که در آن عزاداری با مسئولیت اجتماعی، معنویت با خدمت و محبت اهلبیت(ع) با نجات جان انسانها پیوند خورده است.

بیاییم به جای سرگردانی در خیابانها، شعارهای بیهدف و حرکتهای کمثمر و مزاحمت ها برای سایر شهروندان و جامعه، حتی اگر تنها یک قطره خون باشد، آن را به انسانی نیازمند هدیه کنیم. ارزش این عمل نه در مقدار خون، بلکه در روح ایثار و احساس مسئولیتی است که پشت آن نهفته است.
اهدای خون، اهدای زندگی است؛ و چه روزی شایستهتر از عاشورا برای بخشیدن زندگی به دیگران. این همان پیامی است که میتواند نام و یاد امام حسین(ع) را در قالب یک خدمت بزرگ انسانی زنده نگه دارد و از طرفی از ما شهروندانی مسئول، مفید و الهامبخش برای جامعه بسازد.
